Martyrs et blessés de la révolution Thala-Kasserine

Lieu : Tribunal de première instance de Kasserine

Accusés : Zine Abedine Ben Ali , Youssef Abdel Aziz, Moncef Krifa , Ali Soryati, Jalel Boudrigua, Rachid Abid, Lotfi Zouaoui, Adel Tiouiri, Rafi Belhadj Kassem, Sofiene Hermassi, Azher Nguara, Mounir Kardous, Bechir Btibi, Wael Mallouli, Wissem Ouertani, Ayachi Ben Soussiya, Nomen Elayeb, Moncef Ajimi

Résumé des faits :

Lors d’une série de manifestation pacifistes dénonçant la mort du martyr Mohamed Amin Bel Salah Mbarki dans les régions de Thala et Kasserine les 9,10,11 et 12 janvier 2011, les forces de police ont ouvert le feu contre les manifestants. Le gouvernement avait alors décrit ces faits comme un « acte de légitime défense ». Le bilan fait état de 36 morts dont 20 personnes tombées en martyrs et 16 autres blessées.

Les faits avaient été portés devant le tribunal militaire du Kef dès décembre 2011, en présence des familles de victimes et de la société civile régionale. Les tests balistiques avaient alors démontré la présence et le rôle majeur des snipers lors de ces manifestations en plus de l’utilisation de bombes lacrymogènes et des tirs de balles en caoutchouc, principalement à Cité Ezzouhour à Kasserine et près du poste de police de Cité Ennour, où est décédé le martyr Abdelbaset El Kasmi. Le tribunal avait rendu son jugement le 13 juin 2012 et condamné certains des accusés à des peines allant de 1 à 15 ans de prison. D’autres, dont l’ancien chef de la sécurité présidentielle et l’ancien Ministre de l’intérieur, ont été acquittés tandis que deux autres accusés ont vu un non-lieu prononcé à leur encontre.

Ces sont ces derniers accusés – bénéficiaires de non-lieu ou d’acquittements – qui sont rejugés ici, aux côtés de Zine El-Abidine Ben Ali, en sa qualité de Président de la République au moment des faits ainsi que d’anciens ministres, des dirigeants sécuritaires et des membres des forces de l’ordre.

Charges :

  • Homicide volontaire
  • Torture et agression physique grave

Tunisie

The transitional justice process in Tunisia is part of a contextual framework that goes well beyond the fall of an authoritarian regime. The grave violations of human rights that were committed there were motivated above all by a desire to protect and guarantee the personal interests of a limited group who sought to monopolize the country’s wealth to the detriment of its population.  This policy led to the development of major inequalities between different categories of the population and between entire geographical zones, with the marginalization of some regions. This was especially made possible by the implementation of a centralized and authoritarian system, corrupted or based on favouritism. The demands in Tunisia are therefore not only related to violations of civil and political rights, but equally formulated in terms of respect for economic and social rights, the fight against corruption, and equal opportunities in the areas of economics and development.    This particularity of the Tunisian context explains the necessity for a customized approach to transitional justice.

The Tunisian transitional justice framework is based on the institutional Law 2013-53 adopted by the Constituent Assembly of Tunisia on December 15, 2013. This law establishes a set of mechanisms to determine the truth about human rights violations committed between 1953 to 2013, beginning with the Truth and Dignity Commission, responsible for shedding light on these violations and developing a comprehensive program of compensation.  The Commission is also competent to transfer the files of those accused of such violations to specialized chambers, who are then responsible for investigating and prosecuting these individuals.

The TDC completed its mandate on 31 December 2018, after four years of investigation that included the submission of 62,720 cases and the examination of 49,654 persons.  On 2 March 2018, the Commission transferred its first representative case, the Kamel Matmati case, to the specialized chambers.  It has since transferred more than 180 cases to the 13 chambers located throughout the Tunisian territory.

As part of the project “La Roujou3” or “Never again”, Avocats Sans Frontières has put in place a monitoring strategy consisting of a pool of 16 lawyers selected and trained to ensure the proper application of fair trial principles. Continue reading “Tunisie”